Cøliaki, Diabetikermat, Dietter, Kosthold, kveldsmat, Lavkarbo, Lunsj, Mat, Sunnere hverdagsvalg

Deilig lavkarbosandwich med asparges og brie.

Denne sandwichen spiste jeg til kveldsmat her om dagen, det var sabla godt!

Som brød har jeg brukt Funksjonell Mats chiabrød, de stekte jeg som rundstykker. Når de var ferdig stekt stekte jeg noen av de på varmluft slik at de fikk den sprø konsistensen jeg var ute etter til sandwichen.

Så har jeg hatt på smør, fenikkelsalami (anbefales om du ikke har smakt den), asparges (kokt 2 minutter), soltørket tomat og brieost. Topp gjerne med valnøtter og krydder.

Sunt og godt!

Advertisements
Iherb

Iherbpakke april 2018.

Jeg elsker å få pakker fra Iherb, det er alltid noe digg!

Sist handlet jeg for 346 kroner også, så jeg fikk med masse bra!

Jeg fikk blant annet den siste pakken med proteinbarer fra Quest Hero jeg ikke har smakt!

Og hvis det er ETT sted den ikke skal stå så er det der, den var nemlig sabla god!!
Har du smakt noe av det jeg har kjøpt?

 

Boozt, klær

Pakketips til ferie / tur.

Annonselenker

Som dere kanskje har fått med dere er jeg i Piemonte, riktignok på en jobbtur, men pakkingen er relativt lik. Tenkte jeg skulle gi dere et godt tips til dere skal ut å reise; pakk med et tema. Hva tror dere temaet er her?

Sort og blått (+ litt hvitt og striper)! Hvis man pakker kun ting som matcher fargemessig så slipper man å prøve å matche og stresse når man kommer frem. Her går alle fargene sammen om hverandre. Jeg i tillegg med meg enda en sort bukse og en mørkeblå blazer.

Dette lekre beltet er selvfølgelig med. Jeg pakker ofte en del basic klær fra Ellos osv. som tåler en støyt, ensfargede skjorter, bukser, gensere osv. Pluss noen designerklær.

Caps er greit å ha i vårsolen når man studerer og tar bilder av vinmarker. Denne Calvin Klein shirten har jeg skrevet om før, behagelig både å sitte å fly og i bil med (utsolgt i blå, men til gjengjeld er det salg på hvit).

 

Cøliaki, Diabetikermat, Dietter, Frokost, Kosthold, Lavkarbo, Lunsj, Mat, Styrketrening, Sunnere hverdagsvalg

Digg jordbærlunsj.

I dag tar jeg tidligflyet til Milano, jeg skal på pressetur i Piemonte denne uken. Men dere kan jo kose dere med en lunsj jeg lagde sist uke, en knallgod lavkarbo, proteinrik jordbærlunsj!

Jeg spiser både frokost og lunsj ved PC`en, kronisk selvstendig næringsdrivende 😉

Slik lager du den:

En hel boks cottage cheese mikses med en porsjon proteinpulver i jordbærsmak (bringebær, vanilje osv. funker også) og 10-15 frosne jordbær. Hell på litt melk eller lignende hvis den ikke klarer å mikse det. Superdigg!

Blogg, Diabetikermat, Dietter, Kosthold, Lavkarbo

Sunnere snacks fra Sverige.

Annonselenker

Jeg kaster på enda et tips i kategorien sunnere varer fra Sverige (jeg støtter ikke regjeringens “sukkeravgift” så lenge den omhandler sukkerfri varer!)… MaxGodis har også en sunnere kategori når det kommer til sunnere godteri og snacks, den heter sport og helse!

Her har de mange av produktene jeg bruker ofte, NIJE, Barebells… Mye sukkerfritt godteri har de også! Ta en titt selv. Jeg har selv handlet fra MaxGodis siden de startet opp og kjøpt både brett med brus og masse sukkerfritt godis, så jeg kan absolutt gå god for at de har trygg og kjapp levering.

Frankrike, Musserende, Vin, Vintips

Sanger Terroir Natal Blanc de Blancs Grand Cru

(Jeg har bursdag i dag, hele 29 år på sommerdagen! Derfor tar vi en champagne jeg smakte for en stund siden i dag, hipp hurra! Artikkelen er tidligere publisert på nvkf.no)

Sanger Terroir Natal Blanc de Blancs Grand Cru dukket opp på de fleste vinmonopol som basis i kategori 2 for en tid siden og har på kort tid sjarmert seg inn i mange hjerter. (Det var for øvrig vinen jeg fikk på morsdag av mine to kjære) Med en ekstra lang modningsperiode til å være en Non-Vintage og en pris som kunne vært langt høyere kan den være verd å stifte bekjentskap med om du ikke allerede har gjort det.

Champagnen er en CM (cooperative-manipulant), altså produsert av et kooperativ. Det er ikke alltid et kvalitetstegn, men det finnes unntak!
Druene, som er 100% Chardonnay, kommer fra 3 Grand Cru vinmarker; Cramant, Oger og Avize og vinen er lagret hele 48 måneder på bunnfall. (15 måneder er kravet)

Vinen har en klassisk aroma av modne epler, sitrus, florale hint og et deilig brioche- og gjærpreg. Den er noe utviklet på smak, fyldig med kremet konsistens, har god syre og sødme, og den sitter lenge i munnen med fint autolysepreg. Mye Champagne for pengene!

(For mer vin gå til http://www.vinhona.com)

Blogg, Cøliaki, Diabetikermat, Dietter, Kosthold, Lavkarbo, Sunnere hverdagsvalg

Sukkerfritt godteri fra Sverige.

Annonselenker

Det har blitt superpopulært å bestille seg godteri på nett fra Sverige etter at regjeringen innførte den “smarte” høyere sukkeravgiften (som også gjelder sukkerfri varer av en eller annen grunn). Jeg som kostholdsveileder syns jo at man bør begrense godterispisingen til et minimum, og vil derfor tipse om at mange nettsider også store stort utvalg sukkerfritt godis!

Som for eksempel XL Godis:

Så hvis du skal bestille deg godteri, ta å kjøp med litt sukkerfritt også da… Det finnes utrolig mange deilige varianter, Nellie Dellies som du ser på bildet for eksempel. De har også forskjellige sjokoladevarianter (inkludert hvit). De har også en del snacks for veganere, raw food osv. samt glutenfri alternativer.

Fibromyalgi, Styrketrening, Sykdomstilstander

Tøyeøvelser for bein.

Annonselenker

Dette er min faste rutine hver gang jeg trener bein (hver 2-3. dag), jeg tøyer bein og hofteleddsbøyere før jeg trener. Jeg sitter veldig mye på kontor i likhet med mange andre og trenger derfor å tøye en del for å unngå å bli stiv. Her er 4 tøyeøvelser du kan gjøre for å bli mer mobil og gjør kroppen klar til styrketrening:

Squat to stand. Hold hendene nede i bakken/på beina mens du reiser deg.

Denne strekker og åpner både bein, hofter, bryst og rygg.

Denne øvelsen er supergod, ligg til du klarer å ligge flatt.

Adidastreningsklær kjøper jeg her og 2XU kjøper jeg her.

Her strekkes hele forside lår og gjør at musklene ikke sitter så stramt til kneet (mindre sjanse for strekk og skader under trening).

Les mer om tøying og hofteleddsbøyerne her!

Kondisjonstrening, Kosthold, Mat, Styrketrening

Tilbud på bøker om helse, trening, kosthold og livsstil.

Annonselenker

Innom en kjapp tur å tipser om at Adlibris har tilbud på nye bøker om helse, trening, kosthold og livsstil nå, blant annet boka til Treningsfrue som jeg har siklet på en stund!

De har også boka til Bloggerne Jørgine / Funkygine, Kristine Weber og Linda Stuhaug som alle har vært forbilder innen mat og trening for min del, samt flere av Fedon Lindberg og lavkarbo for de som har lyst til å sette seg mer inn i det!
Noen du har lyst på?

Styrketrening

4 baseøvelser for ryggtrening.

Annonselenker

Jeg tenkte jeg skulle dele de fire baseøvelsene for rygg som jeg pleier å bruke. Jeg trener hver dag og deler styrketreningene opp følgende på en uke:

  • bein og triceps
  • rygg
  • bein og skuldre
  • armer og bryst
  • bein og triceps
  • rygg
  • armer og bryst.

Jeg kjører selvfølgelig ikke like tungt og samme øvelsene på alle dagene, men har 4 baseøvelser på hver muskelgruppe, i dag ser vi på ryggen:

Stående roing med stang. Her kjører jeg enten 4×4, 8×3 eller 12×3, noe jeg gjør med alle baseøvelsene. Dette går i en syklus, dvs. at jeg har 4×4 på ukens første økt, 3×8 på neste, 12×3 neste gang jeg trener rygg. Øker selvfølgelig repetisjonene og vektene etter hvert.

Bredt nedtrekk. Jeg kjører ofte smalt også, det tar jeg på dagsformen.

Adidastreningsklær kjøper jeg her.

Roing med hantel. Det er lurt å variere mellom øvelser man bruker 1 hånd og 2 for at musklene skal bli jevnt trent.

Low Row. En øvelse som hvert fall gir meg god kontakt med ryggen.

Dette er altså da baseøvelsene. Disse gjennomfører jeg uansett. Om jeg har god tid/mer energi/vil trene mer så trener jeg flere og lettere øvelser som flies og ulike kabeløvelser etterpå. Hvis jeg ikke gidder å trene mer har jeg hvert fall gjennomført en god basisøkt.

Hvilke øvelser trener du med ryggen?