Blogg

Stress og stressmestring

Alle har hørt om tidsklemma og følt på stress, men vet du hvordan stress påvirker kroppen din? Og hva som er forskjellen på positivt og negativt stress?

stress

Positivt stress er når du holder på med noe lystbetont som du liker, ofte kan du gjøre det over lang tid og bare få positive fysiske reaksjoner. Tenk på følelsen du får når du legger deg “godsliten” og fornøyd om kvelden.

Negativt stress kan være alt fra mange mennesker på julesalg i butikken du jobber i til at du oppdager en edderkopp i stuen din når du har edderkoppskrekk… Det kan med andre ord være både lang og kortvarig men allikevel har det negative konsekvenser for kroppen og de hormonene som blir skilt ut.

Mange som opplever en del negativt stress i hverdagen opplever også kjedereaksjoner som lite søvn, mye koffein, usunne matvalg osv. Hormonene blir ubalanse og påvirker veldig mye på en dag, når man for eksempel setter seg ned etter en stresset dag faller også blodsukkeret. Da føler mange suget etter karbohydratrike matvarer og andre ting som får kroppen til å slappe av, sjokolade, alkohol osv. Dette påvirker selvfølgelig søvnen, og søvnproblemer (som også er negativt stress) gjør at man igjen får karbohydratsug… Så det er lett og falle i en ond sirkel!

Langvarig negativt stress fører til at binyrene ikke klarer å produsere nok stresshormoner mer, dette blir negativt for kroppen og kan føre til overvekt og generell dårlig helse. Dette kan være en av grunnene til at enkelte ikke klarer å gå ned i vekt i samme grad som andre.

Man har sett sammenheng mellom kroppsform og hvordan man har blitt overvektig, ofte har de som har blitt overvektige på  stress en epleform, da den oppbyggende virkningen av insulin er større enn den nedbrytende virkningen fra stresshormonene og man legger på seg rundt midjen og overkroppen først.

stress-pic

Det er flere måter å mestre stress på, og det kan være forskjellig fra person til person hva som virker. Trening er en velkjent metode for å stresse ned, men bare hvis du trener riktig. Å ta seg en løpetur er i utgangspunktet stresslindrende, men hvis du stresser med å presse deg for hardt, trener når du er syk, får vondt i føttene fordi du har feil sko eller lignende vil gjøre at også treningen er negativ stress for kroppen. Tenk at det du gjør som stresslindring skal være lystbetont og noe du liker! Ting som hjelper deg å bli mer balansert og retter opp stressskadene (depresjon, svimmelhet, tretthet, fysiske smerter, blodsukkerubalanse osv.) er å spise mindre karbohydrater og mer fett, sett av litt “deg-tid” i løpet av en dag om du kan (dette bør du kunne gjøre), legg deg tidlig om kvelden så du får nok søvn, begrens stimulanter som kaffe og alkohol og spis fargerik mat så du får i deg antioksidanter til å bekjempe frie radikaler i kroppen.

Spesielt viser det seg at en liten time-out i hverdagen i tidsperioden 14-17 kan være nyttig da de fleste utskiller mindre kortisol da, en kan da føle seg litt trett og slapp, og har du muligheten så er det ekstremt bra for kroppen å ta en liten pause da. Mange velger å overkjøre denne følelsen med for eksempel koffein eller fysisk stress, da kan man oppleve ugrunnet sult, blodsukkersvingninger (sukkerbehov) og humørsvingninger. Spiller man på lag med kroppens biorytme og slapper av litt i denne perioden vil mange oppleve det motsatte!

Ha tålmodighet og gi det det tid, du blir ikke kvitt negativt stress første dagen, prøv deg frem og finn en mer balanser hverdag og få en friskere kropp!

take-a-break

Hvis du vil lese litt mer om antioksidanter i norsk mat kan du gjøre det her!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.