Blogg, Høytider, Kosthold, Nyttår

1.januar – en ny start til å legge om livsstilen.

Da var 1.januar her, den første dagen i det nye året 2014. Har du nyttårsforsetter? Du leste kanskje innlegget mitt om nyttårsforsetter her, kanskje du har planer om å for eksempel starte en sunnere livsstil? Som kostholdsveileder er dette en travel måned, mange vil renske opp i kostholdet sitt da for mange usunne elementer har sneket seg inn i 2013, kanskje er det noe de har utsatt siden november på grunn av julen, mange vil gå ned de 3 kiloene de gikk opp i julen og kanskje ett par ekstra “på kjøpet”. Noen vil rett og slett lære om sunn mat. Her vil jeg gi noen gode tips til den som har satt seg som mål å legge om livsstilen, husk at 2014 er et blankt ark som du kan tegne hva du vil på – bli en bedre versjon av deg selv!

2014

  • Start i morgen den 2. januar (men utsett det ikke lenger enn det). I dag er du kanskje redusert av feiringen fra i går, det er ikke et bra utgangspunkt. Drikk mye vann og forbered deg mentalt på at i morgen er en ny start!
  • Gå igjennom restene fra julen, kast eller gi bort julekaker og andre ting som ikke holder seg. uåpnede konfektesker og lignende kan du ha liggende og spise som lørdagsgodt (forutsatt at du er en person som kan ha sånn i hus uten å spise det når du ikke skal, hvis du gjør det – kast det eller gi det bort). Du trenger ikke gumle gamle julekaker til februar, du baker eller kjøper nye i november og desember, det går fort!
  • Lag en plan, skriv ned målene dine og hvordan du skal nå dem! Har du ett problem med å småspise usunn mat om kvelden? Legg opp til at du har oppskjært frukt og grønt liggende til de periodene du sliter. For mange er det viktig å visualisere ting, se de nedskrevet på et papir, da er de mer “gjeldene”.
  • Allier deg med noen med samme mål, da er det lettere å nå målet sitt. enten ved å lage en konkurranse med premie for den som går mest ned i vekt, eller en avtale om å pushe hverandre ut på trening om kvelden.
  • Lær om sunn mat og finn fristende oppskrifter, du trenger ikke å leve på riskaker og gulrøtter selv om du skal være sunn. Bruk internett for det det er verd! Finn ut hva du skal spise til middag i løpet av uken, du kan faktisk spise pizza midt i uken, bare den er sunn!
  • Kom i gang med trening og aktivitet, trening er viktig for å føle seg vel, selv om kostholdet er viktigere så har alle stor effekt av å røre på seg i organisert form. Begynn på treningssenter, invester i hjemme-treningsutstyr, lag en plan for hvor mange økter du skal ha i uken (gjerne i en motiverende treningsdagbok), finn nye og spennende turløyper i nærområdet…

helse1

Til slutt vil jeg gjerne anbefale å ta kontakt med meg for et kostholdsopplegg, jeg kan hjelpe deg med å tilpasse kostholdet etter deg og dine ønsker, uansett livssituasjon, treningsnivå, diagnose, alder og kjønn. Jeg tar på meg kostholdsopplegg både personlig og via nett, ta kontakt på mailadressen min eller på nettsiden min:

revision3 copy

www.kostholdsveiledning.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.