Blogg, Hyponatremi, Kondisjonstrening, Kosttilskudd, Sykdomstilstander

Hyponatremi, hva er det?

Du har kanskje hørt om hyponatremi, eller så har du kanskje opplevd det. Hvis du for eksempel løpt maraton eller andre  langdistansesporter og følt deg kvalm, svimmel og kastet opp samtidig som du vet du har drukket mye vann kan det nemlig være det du har opplevd.

water_drops_on_car_window_1341408442

Treningsindusert hyponatremi er når man trener hardt og lenge samt drikker mye vann, da pumpes blodet til beina og mindre blod vil gå til nyrene, da vil saltregulerende hormoner begynne å skille ut salter og beholde vannet den har fått. Da vil natriumkonsentrasjonen i blodet falle, faller det under 130 mmol per liter begynner du å bli forvirret og omtåket. Hjernen svulmer opp på grunn av vannet og hvis man ikke får riktig hjelp kan man miste bevisstheten, få epileptisk-lignende anfall og i verste fall slutte å puste og få hjertestans.

Hvordan unngår man så dette? Forebygging er det viktigste, relativt ny forskning viser at det å drikke bare når man er tørst er viktig, ikke presse i seg av ulike grunner. Det er mye større sjanse for å få hyponatremi enn å få heteslag selv i varme temperaturer. Å spise ting med en del salt før økten kan hjelpe, saltstenger eller pretzel er greie alternativer som ikke tar så stor plass i magen. Det er også fordelaktig å drikke noe med salt under løpet i stedet for bare vann, det finnes mange sportsdrikker med natrium. Hvis man først har fått tilstanden er det viktig å slappe av, vente på økt urinproduksjon og få i seg salt. Det man ikke må gjøre er å gi væske, noe som ofte blir gjort feilaktig ved tilstanden både av privatpersoner og helsepersonell.

Sa0feature

Hyponatremi  må ikke forveksles med hypernatremi hvor kroppen mangler vann og har mye natrium i blodet, i motsetning til hyponatremi hvor den har for mye vann og for lite natrium. Også treningsindusert blodtrykksfall kan ligne på hyponatremi, det har derimot ingenting med salt og vannbalanse og gjøre men derimot at kroppen kan ha problem med å føre blod til hodet etter endt fysisk aktivitet hvor blodet har vært pumpet til beina, symptomene her er også svimmelhet, kvalme, hodepine og rask pust.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.