Kosthold, Kosttilskudd, Mat, mellommåltid, Vitaminer og mineraler

Grønnkål-chips

De som leser en del kostholds blogger har sikkert fått med seg denne grønnkål trenden, jeg har sett det mange ganger men jeg har liksom ikke blitt fristet. Selv om dette er en veldig sunn grønnsak så ser den ikke så fristende ut…

Green curly kale

Ligner litt på en blanding av brokkoli og salat.

Grønnkål er en såkalt supergrønnsak, det vil si at den inneholder veldig mye vitaminer, mineraler og andre sunne godsaker! (Dette går igjen for mange frukt og grønnsaker med sterke farger) Den har mye kostfiber, vitamin A, C, E og flere B-vitaminer og 100 gram kål inneholder mer kalsium enn 1 dl melk!

“Man kunne sikkert skrevet en liten bok om alle grønnkålens fortreffelige sider – og her er en kort oppsummering: Kostfiber regulerer fordøyelsen ved å gi tarmene noe å jobbe med. I tillegg er kostfiber mat for de helsebringende tarmbakteriene våre, og det kan binde kolesterol og føre det ut med avføringen. Derfor bidrar kostfiberinntak til helhetlig helse, ikke bare lokalt i tarmen. Betakarotenet i grønnkål er svært viktig for normal celledeling, slik at vi får dannet nye celler når gamle dør, og at det ikke dannes nye celler ukontrollert. Derfor er betakaroten en nøkkel i kreftforebygging. Vitamin E er blant annet kjent som fruktbarnehetsvitaminet, og er viktig for normal reproduksjon og seksuell funksjon hos begge kjønn. Vitamin B6 er ett av de vitaminene som lar oss hente energi ut av maten vi spiser og omdanne den til energi som cellene våre kan bruke. Folat ser ut til å kunne beskytte mot hjertesykdom ved å holde nivået av stoffet homocystein lavt i blodet vårt – i tillegg til å forebygge ryggmargsbrokk hos fostre. Vitamin C er et kjent vitamin og kan være gunstig for å forebygge forkjølelse, men ikke minst for å styrke immunforsvaret, bedre jernopptaket og hjelpe kroppen i kampen mot frie radikaler fra røyk, forurensing og stress. Kalsiuminnholdet i grønnkålen er med på å styrke skjelettet vårt – og denne prosessen foregår så lenge vi lever, ikke bare i ungdommen.”

Fra Bama.no

Tilbake til disse grønnkål-chipsene.

Ta av alle bladene, stilken kaster man.

IMG_5708

Vask bladene godt før du har på olivenolje og ønsket krydder. Så legger du de på et stekebrett og har i ovnen på 175 grader i ca 10 minutter, her er det viktig at du følger med, de går fra grønne til brune på null komma svisj.

IMG_5560

Jeg brukte hvitløkssalt på mine, det ble utrolig godt! De smaker veldig godt, dette er en sterk utfordrer til mange andre sunne snacks jeg lager! Også er de veldig kalorifattige, det er ikke dumt!

IMG_5561

En sunn og god kveldssnacks rik på vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.