Italiensk “nykommer”.

Denne var strengt tatt ny i mai, men den sto fortsatt under nyheter på det lokale vinmonopolet da jeg var innom der her om dagen, Italienske musserende viner jeg ikke har smakt har jeg vanskelig for å gå forbi! Det er Voluttà Bardolino Chiaretto Spumante Brut jeg snakker om, en rosa musserende vin (spumante) fra Veneto området.

IMG_6359

“Le Tende” ligger i et område med mye leire i bakken, det er perfekt for de lokale druene så vel som de importerte. Vinrankene er ikke fertilisert og all håndtering foregår for hånd i motsetning til maskiner. Selve vingården ligger ved Gardasjøen, to familier, Fortuna og Lucillini, står bak disse vinene som er produsert på naturlig og tradisjonell måte.

Vinprodusenten Le Tende di Fortuna e Lucillin skriver på sin nettside at de fokuserer på genuinitet og kvalitet og satser på å produsere produkter som går hånd i hånd med tradisjonelle viner fra Garda området. Franco Lucillini er både entrepenør og designer, noe som forklarer hvorfor vinflaskene fra denne produsenten også er veldig estetisk pene.

IMG_6363

Som dere ser så er fargen veldig frisk og flott, duften er litt fruktig og en anelse søt. Hint av røde bær og sitrus i aromaen. Smaken er ikke helt det jeg så for meg, litt usikker på hva jeg forventet men jeg syns den var litt anonym. Boblene er myke og vinen er veldig behagelig i munnen, man kjenner røde bær, sitrus og en streif av urter i smaken. Generelt en veldig grei allround vin, passer til forskjellige aperitiff og italienske forretter/småretter, samt alene.

IMG_6360

Andre som har slike linselus når en prøver å ta bilde?

IMG_6357

Leave a Reply

