Hjemmebryggeri / Craftbeer / Mikrobryggeri

Å lage sitt eget øl fra grunnen med to små kjeler for så å selge det på pub fordi det er så godt og folk etterspør det har blitt mer og mer populært, på verdensbasis har det hatt en enorm vekst de siste 15-20 årene, i Norge har det kun vært en stigende trend de siste 10-12 årene, det eneste etablerte mikrobryggeriet i Norge på 1900 tallet var Oslo Mikrobryggeri, est. 1989. Nå ligger tallet på nesten 40! Da regner jeg ikke med alle de fantastiske hjemmebryggerne som sikkert lager minst like godt øl!

Mikrobryggeri kalles et lite lokalt bryggeri som i forbindelse med produksjon av øl bruker håndverksmetoder som baserer seg på den klassiske bryggeritradisjonen. Trenden med mikrobryggerier kommer fra Storbritannia og USA, som en motreaksjon mot internasjonal lager og bryggerikjemper som Interbrew. I USA er det maksimale produksjonsvolumet for et mikrobryggeri 600 000 liter pr. år.

IMG_6396

Ett bryggeri som har gjort det stort på å begynne å lage et godt øl på liten skala for så å “go global” er BrewDog som jeg skrev om for en liten tid tilbake. De er også en av hovedgrunnene til at jeg har fått såpass stor interesse for dette til at jeg har tenkt å begynne med litt brygging i liten skala (i starten… ;o).

For å få litt inspirasjon og gode råd og tips er det lurt å snakke med noen som har erfaring, personlig har jeg snakket med blant annet Kjetil Jikiun (Nøgne Ø) og flere britiske og nederlandske bryggere. Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer med dere (og kanskje få noen tilbakemeldinger) derfor kommer jeg til å opprette en kategori under “Øl” som heter Ølbrygging!

De første postene kommer til å handle om nederlandske steder du kan besøke for å smake godt øl, lære om brygging og få masse tips!

IMG_6378

Leave a Reply

