Sukkerfri bringebærkake.

Funksjonell Mat har fått et nytt bakeprodukt, nemlig bakemiks!
Bakemix er en glutenfri miks med bare naturlig søtning. Den er nøytral og moderat søtet i smak, som gjør den til et perfekt utgangspunkt for mye ulik bakst.
Den er:

  • Glutenfri
  • Kun naturlig søtning
  • Svært allsidig til bakst
  • 10% protein per 100 gram
  • Perfekt til sukkerbrød

Som overskriften tilsier lagde jeg bringebærkake:

Jeg tilsatte ekstra søtning (sukrin+) og en pakke frosne bringebær og lagde etter anvisning, det ble knallgodt!

Server gjerne med sukkerfri krem. Sommerens beste kake!

Sommerlig og sunn salat.

Jeg elsker å kaste sammen en god salat med sunne og gode ingredienser, her har jeg brukt spekeskinke, mozzarella, valnøtter, avokado og tomater:

Selvfølgelig med en deilig olivenolje og krydder på toppen.

Lavt innhold av karbohydrater, masse sunt fett og proteiner og null sukker og gluten. Sunn mat på sitt beste!

Brødene til Funksjonell Mat.

All ære til brødene til Funksjonell Mat, når jeg savner/trenger brød så velger jeg bare en av de tre forskjellige brødtypene de har!
De har fiberbrød, proteinbrød og chiabrød!

Jeg bruker de til alt mulig, både stekt som vanlig brød og ristet. Her er noen tips:

 

Enkel sukkerfri tyttebærdessert.

Enklere enn denne desserten blir det ikke; rørte tyttebær + krem =

Jeg hadde sukkerfri rørte tyttebær i fryseren som jeg tok frem til en middag her om dagen, restene blandet jeg med kremfløte pisket med sukrinmelis. Enkelt og greit en deilig dessert det tar få minutter å lage!

Italiensk 4-retters!

I dag skal dere få tips til hva dere skal lage hvis dere skal servere en 4-retters Italiensk middag, med vintips.
Vi starter såklart med antipasti:

Her er gode råvarer alfa omega, gode tomater, basilikum, bøffemozzarella, parmaskinke, pesto, olivenolje og parmesanchips. Dette serverer du prosecco til!

Etterpå kan du servere en Spritz; aperol/campari, isbiter og resten av proseccoen.
Så er det tid for retten Italienerne bruker for å få i seg dagens karbohydrater, det kalles primi:

Jeg har lagd en risotto med sopp, det er alltid godt! (instruksjonene står på risottorispakken) Her serverer du en mild hvitvin.
Av denne blir man ganske mett, da kan det være greit å ta en liten pause med en Italiensk G&T (original oppskrift + campari og vermouth):

Så er det tid for secondi:

Kyllingfilet på asparges med hvitløksstekte tomater, bacon og en hvit saus. Her serverer du en hvitvin med litt mer syre / kick!
Dessert må man ha, på tide med docle/formaggi:

Italiensk blåmuggost med valnøtter, honning og aprikossyltetøy og saltkjeks, amarettomarinerte jordbær på en mascarponekrem. Til dette er en fin søt italiensk dessertvin godt.

Her er vinene jeg har brukt:

To hvitviner og en prosecco fra Le Volpi (Bare spør på vinmonopolet, de ligger utenfor vanlig sortiment).

Dessertvinen er Gorgo Rosa di Monte Torre 2012.

Anbefaler dere ha å en slik temadag, lærerikt og smakfullt! Oppskrifter finnes det masse av på nett, og vinsmaking er alltid moro.

 

Sommerens rekesalat.

Rekesalat er deilig sommermat, det smaker godt og er supersunt!

Det enkleste er ofte det beste sies det, og det stemmer. Det viktigste er gode råvarer, det betyr store ferske reker!

Her har jeg bare kastet sammen en grønn salat med agurk, store ferske reker og rømme. Hva slags “melkeprodukt” du velger er opp til deg, mager kesam, lettrømme, seterømme, original kesam… Velg den du liker best.

Sunt fett, mye proteiner og lite karbohydrater. Deilig og sunn sommermat.

Spirer.

Å spise spirer har vært populært i flere år nå men jeg har liksom ikke slått meg på den trenden – enda!
Jeg oppdaget tilfeldigvis at Iherb nå selger små pakker med frø som man enkelt kan spire selv, for eksempel brokkolispirer!

Bare små mengder ferske brokkolispirer gir like stor helsegevinst som større mengder fullvokste grønnsaker, ifølge forskere ved John Hopkins Universitetet. Bare 5 gram spirer inneholder like mye glukorafanin som 150 gram fullvokst brokkoli. Dette stoffet er forstadiet til sulforafan, vist i studier å øke enzymene som beskytter mot skade fra kreftfremkallende stoffer.
Absolutt grunn til å kaste på litt brokkolispirer på salaten eller?

Ikke var de dyre heller, 30 kr pakken og da har man nok til å spire 7 ganger!

De har også mange andre å velge i, blant annet salatmiks, rød kløver, bønnemiks…
Jeg har bestilt flere nå og skal teste i sommer, følg med for oppdateringer! Hvis noen har testet å gro spirer selv så legg gjerne igjen en kommentar 🙂

Brokkolisalat.

Inspirert av flere på instagram som legger ut lavkarbooppskrifter så har jeg lagd brokkolisalat, det falt i smak!
Absolutt en god erstatning for eksempel potetsalat i sommer!
Det eneste som er litt slitsomt er å “partere” brokkolien, men det er verd det.

Som du ser så må du ta en brokkoli og dele den i små buketter og biter (ja, stilken skal med).
Hakk løk og vårløk fint og bland med brokkolien.
Ha så over 1-2 bokser av et valgfritt melkeprodukt, jeg sier melkeprodukt fordi du kan velge det du vil av kesam, rømme osv. og selvfølgelig fettgrad; sæterrømme er såklart godt, men hvis du er ute etter å spare kalorier… Jeg brukte kesam original og smakte til med majones.
Smak til med krydder og bruk gjerne valnøtter i om du liker det.


Hvis du virkelig vil ha en smakfull brokkolisalat tilsetter du også sprøstekt bacon i biter, det blir nydelig!

Salaten smaker godt til det meste, prøv til kjøttboller, pølser og grillmat, gryter osv.