Reise

Reiseliv: Romania, del 3.

Vi starter dag 3 tidlig, vi skal nemlig ut på den ekte landsbygda! Etter ca. en time i bussen med nydelig utsikt kjører vi av den asfalterte hovedveien, her må det kjøres sakte på hompete grusvei blant griser, sauer, hester og kyr. Vi har kommet til byen Viscri.

På tysk heter byen Weisskirch, grunnen kommer dere til å se lenger ned. Men først får vi servert tradisjonell pai og hjemmelagd saft på landsbyens bed&breakfast, her er det overraskende mange utenlandske turister.

Viscri, som ligger ca. 8 mil nordvest for Brasov, har faktisk blitt en populær turistdestinasjon og styresmaktene har i flere år rustet opp den fattige landsbyen. De har blitt kjent for blant annet sokkemaking og fargerike hus.

Sokkemakingen er faktisk en stor inntekt til landsbyboerne, og det oppfordres turistene til å kjøpe – og fine er de!

Det stedet er mest kjent for er den hvite kirken, det er en såkalt forsterket kirke, altså en kirke man søkte tilflukt i under angrep. Den ble bygd  på 1400-tallet og senere forsterket på 1500-tallet og ligger på UNESCO`s World Heritage list.

Et imponerende byggverk. Her har de et eget tårn hvor hver familie lagret en del mat (især bacon), det blir kalt smult-tårnet.

Selveste Prins Charles av Wales har et eget hus i denne landsbyen, og med de andre tingene å se så er Viscri absolutt verd en visitt.
Vær forberedt på å se en del fattigdom i dette området, vi så alt for tynnkledde barn etter veiene, falleferdige hus, gamle koner som bar vann… Men det er slik det er, og det har ikke vi nordmenn vondt av å se.

Vi satte så de kalde nesene våre i bussen og dro videre til byen Sighisoara! Dette er en spennende by, her kan du hoppe av Budapest-Bucuresti toget å ta noen timers sightseeing! Byen ligger på UNESCO`s World Heritage list.

Denne byen er kjent for sine høye spir og ikke minst for å være fødebyen til Vlad the Impaler / Dracula. Da var det passende å spise lunsj på restauranten i hvis hus man påstår han ble født…

Maten var tradisjonell og helt grei. Det er alltid moro å smake lokal kusine. Det kostet 5 euro ekstra å gå opp i andre etasje å se rommene til Vlad, det var ikke verd det, litt for “turistete”.

Kirken jeg postet bilde av lenger opp var dog absolutt verd et besøk og vi var så heldige å få en humoristisk guide! (Her er det nødvendig å gå 177 bratte steg for å komme opp, men det er det verd)

Her fikk vi både se kirken og ta en tur ned i kjelleren og se på kryptene, en første for alle i gruppen. Utrolig ekkel (men moro) stemning blant kistene som var i forskjellig grad av dekomposisjon.

Husk å få med deg det fine klokketårnet i byen!

Vel fremme i Sibiu var det rett på middag, tradisjonell kyllinggryte og nasjonaldesserten som består av en fantastisk donut med rømmefyll og bær. Jeg vil nevne at de ansatte på restaurant Frieda var utrolig dårlige i engelsk og det var vanskelig å bestille seg drikke, det hadde ikke vært lett uten rumensk guide.

Vi fikk ikke sett noe særlig av Sibiu da det var mørkt da vi kom frem, og vi skulle dra igjen tidlig om morgenen. Det syns jeg var utrolig synd. I følge reisehåndboka jeg hadde med var det masse interessant å se, men man får komme tilbake på egen hånd ved et senere tidspunkt.

I neste post kommer den siste dagen i Romania, og etter det skal dere få en utfyllende artikkel om rumensk vin (tilgjengelig i Norge)!

Tur i samarbeid med Visit Romania.