Styrketrening

4 baseøvelser for ryggtrening.

Annonselenker

Jeg tenkte jeg skulle dele de fire baseøvelsene for rygg som jeg pleier å bruke. Jeg trener hver dag og deler styrketreningene opp følgende på en uke:

  • bein og triceps
  • rygg
  • bein og skuldre
  • armer og bryst
  • bein og triceps
  • rygg
  • armer og bryst.

Jeg kjører selvfølgelig ikke like tungt og samme øvelsene på alle dagene, men har 4 baseøvelser på hver muskelgruppe, i dag ser vi på ryggen:

Stående roing med stang. Her kjører jeg enten 4×4, 8×3 eller 12×3, noe jeg gjør med alle baseøvelsene. Dette går i en syklus, dvs. at jeg har 4×4 på ukens første økt, 3×8 på neste, 12×3 neste gang jeg trener rygg. Øker selvfølgelig repetisjonene og vektene etter hvert.

Bredt nedtrekk. Jeg kjører ofte smalt også, det tar jeg på dagsformen.

Adidastreningsklær kjøper jeg her.

Roing med hantel. Det er lurt å variere mellom øvelser man bruker 1 hånd og 2 for at musklene skal bli jevnt trent.

Low Row. En øvelse som hvert fall gir meg god kontakt med ryggen.

Dette er altså da baseøvelsene. Disse gjennomfører jeg uansett. Om jeg har god tid/mer energi/vil trene mer så trener jeg flere og lettere øvelser som flies og ulike kabeløvelser etterpå. Hvis jeg ikke gidder å trene mer har jeg hvert fall gjennomført en god basisøkt.

Hvilke øvelser trener du med ryggen?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.