Cøliaki, Diabetikermat, Kosthold, Lavkarbo, Mat, Må det være så avansert?, Middag, Paleo, Sunnere hverdagsvalg

Koreansk biffgryte i Crock Pot!

Jeg elsker å lage mat i Crock Pot`en min om høsten, spesielt i denne perioden hvor mannen min jobber sent annen hver uke. Da kan jeg bare sette i gang den, la den stå også er middagen ferdig til å spise når vi vil. Om klokken er 6 eller 9 har ingenting å si.
I går prøvde jeg en ny oppskrift, nemlig koreansk!

Denne koreanske biffgryten kan lett gjøres glutenfri, jeg har også lagd den med sukrin gold som gjør den sukkerfri. Den er relativt lav på karbohydrater, dog 30 gram maisenna inneholder ca. 27 gram karbohydrater. Hvis du deler porsjonen i 3 slik jeg og mannen gjorde får du da 9 gram karbohydrater av maisennaen (pluss 4 fra soyasausen), så hvis man ikke er så streng, samt spiser blomkålris i stedet for vanlig ris vil jeg kalle det en lavkarborett.

Basisen er denne ytrefileten kjøpt på 50%!

Oppskriften er som følger:

Skjær ca. 800 gram ytrefilet eller annet storfekjøtt i biter, ha i en pose sammen med 30 gram maisenna og rist så det blir sittende på kjøttet.

Dette tilsetter du i Crock Pot`en med 120 gram sukrin gold, en finhakket løk eller 10 småløk, 3 finhakkede hvitløksfedd, 1.25 dl vann, 1.25 dl soyasaus (glutenfri alt.), 1 buljongterning/fond cup, chilikrydder etter ønske og pepper.

Sett Crock Pot`en på høy varme i 2-3 timer eller lav i 4-6 timer. Den holder maten varm etter koketiden, så du kan spise den når du vil.

Hvis du er interessert i å lese mer om Crock Pot og hvor man kjøper det kan du se på dette innlegget.

Topp med hakket vårløk og sesamfrø. Tradisjonelt tilbehør er ris eller nudler, men et lavkarboalternativ er blomkålris (du rasper blomkål og koker det)!

 

Fibromyalgi, Kondisjonstrening, Sykdomstilstander

Kom i gang med kondisjonstreningen!

Det skal hvert fall jeg etter å ha hatt pause i hele år, utenom noen uplanlagte goggeturer på reise i utlandet. Jeg har nemlig fått testet både lunger, hjerte og belastning hos lege og fått klarsignal om at jeg kan trene tyngre kondisjon igjen, så lenge jeg har kontroll på astmaen!

Jeg har ikke vært særlig frisk i år og legene finner ikke helt ut hva som feiler meg, har vært mange ganger på sykehus, fått sjekket alle organer både med ultralyd, MR, utvidede blodprøver, prøvd forskjellig antibiotika og div. medisiner osv. Blodprøvene har noen rare resultater ift. blodplatene mine så langt. Også sliter jeg veldig med Reynaudssykdommen min, som kan være (eller ikke) relatert med det andre… Uansett, jeg klager ikke. Man skal være glad for hver dag man lever, og gjøre det beste ut av hver dag uansett!

Tenkte jeg skulle begynne å kartlegge litt hvor ståa er med kondisjonen, teste litt 4×4 intervaller, se hvor fort jeg klarer 5 km, 10 km osv. Andre som har noen kondisjonsmål i høst?
Er det andre som har Reynauds?

Bakst, Cøliaki, Diabetikermat, Dietter, Frokost, Kosthold, kveldsmat, Lavkarbo, Lunsj, Mat, Må det være så avansert?, Sunnere hverdagsvalg

Lune lavkarborundstykker med pålegg.

Annonselenke

Her om dagen fikk jeg så lyst på rundstykker, heldigvis hadde jeg i fryseren så det var bare å tine!

Finn 1 feil liksom… Rundstykkene er lavkarbobrød fra Funksjonell Mat, mens “feilen” faktisk er et sukkerfritt og proteinrikt sjokoladepålegg.

Smaker syndig men kan nytes med god samvittighet!