Cøliaki, Diabetikermat, Dietter, Kosthold, Lavkarbo, Mat, Middag, Paleo, Sunnere hverdagsvalg

Hokkaidogresskar

Har du kastet deg på Hokkaido-trenden enda? Hvis du ikke har det så burde du absolutt utforske denne grønnsaken så fort du har anledning!

Den varme fargen på gresskaret skyldes det høye innholdet av betakaroten (vitamin A).

Næringsinnholdet er som følger:

Næringsinnhold

Beskrivelse Verdi
Energi kJ 53 kJ
Energi kcal 13 kcal
Fett 0,1 g
Hvorav mettede fettsyrer 0 g
Karbohydrater 1,7 g
Hvorav sukkerarter 1,4 g
Kostfiber 0,5 g
Protein 1 g
Salt 0 g
Vitamin A 258 RAE (32% *)
Kalium (K) 340 mg (17% *)

Den er utrolig lav på karbohydrater som du kan se, så her får du mye sødme og smak for karbohydratene!

Det enkleste å starte med er å ovnsbake den i skiver!

Forvarm ovnen til 200 grader før du skrubber gresskaret. Del det i to, ta ut kjernen og del i skiver med skallet på. Ha over litt olivenolje og krydder, gjerne litt ferske urter og hvitløksbåter før du baker de i ovnen i ca. 30 minutter.

Skallet skal være sprøtt og godt mens kjernen er myk og litt seg. Deilig!
Kan spises alene som vegansk, med rømme som vegeteriansk og som tilbehør til det meste av kjøtt og fisk.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.