Cøliaki, Diabetikermat, Dietter, Kosthold, Mat, mellommåltid

Mine absolutt favorittbarer!

Annonselenke

Og nei, da snakker vi ikke om steder de selger negroni. Mine favorittbarer når det kommer til proteinbarer!

Før hadde jeg en skuff med forskjellige proteinbarer, nå har jeg nesten bare Bodylab sine proteinbarer i skuffa. Veldig bra næringsinnhold, myke og deilige med karamell og crisp… Favoritten er Cookies & White Choc!

 (Husk at du får 50 kroner i rabatt på Tights om du bruker koden 7102Y på ditt første kjøp)

En god nr. 2 som finnes på mange bensinstasjoner osv er Barebells sine:

Vi kjøpte en eske for en stund siden, og de er veldig gode de også altså, men de slår ikke Bodylab.

 

Cøliaki, Dessert, Diabetikermat, Dietter, Kosthold, Mat

Verdens enkleste og beste sukkerfri lavkarboiskrem.

Annonselenke

Dagens oppskrift er superenkel, og jeg ble veldig overrasket da jeg testet den! Den inneholder 2 ingredienser originalt, men jeg har spicet den opp med litt mer.

Dette er helt enkelt 0.5 kremfløte vispet stivt, blandet med 1 boks usøtet kondensert melk (vend det inn). Det er originaloppskriften… Jeg tok og puttet oppi litt sukrinmelis og sukkerfri sjokoladebiter (med kokos) også!
Så er det bare å fryse det noen timer.
Iskremen blir utrolig deilig på smak, og ikke krystallisert.

Pynt gjerne med fersk frukt og sitrus. Sjokoladesausen er denne sukkerfri varianten.

 

Cøliaki, Diabetikermat, Dietter, Kosthold, Lavkarbo, Lunsj, Mat

Næringsrik salat.

Mange har litt fordommer mot salat, gjerne menn føler jeg. “Grøntfor” “kaninmat” “blir ikke mett av sånt” osv… Men hvis du lager en skikkelig næringsrik salat, med masse gode proteinrike råvarer skal jeg love deg at en både blir mett og fornøyd. Her er et forslag på en slik salat:

Her har vi litt salat i bunnen, 1 pakke salatkjøtt (20 gram proteiner), 1 mozzarella (20 gram proteiner), 2 egg (18 gram proteiner), samt litt agurk, tomater, pekannøtter og en deilig olivenolje.
Veldig mettende, smakfullt og godt, et slik måltid lager jeg meg iblant når jeg slår sammen frokost og lunsj.
Nesten 60 gram proteiner og masse sunt fett gjør at du holder deg mett lenge, også ett perfekt måltid om du trener styrke, her får du nesten halvparten av de proteinene du trenger på en dag om du veier rundt 60 kg.

Mat, Matprosjekt, Reise

Kokkekurs med Michelinstjerne kokk.

Tidligere i måneden var jeg på et kokkekurs med en fransk Michelinkokk i Sveits, det var utrolig kult å se hvordan en profesjonell jobbet fra baksiden av kjøkkenet!

Vi lagde noe slags kålruletter fylt med kreps og toppet med foie gras.
Det var fullt kjør på kjøkkenet, og jeg skjønner nå at tempoet er “litt” høyere enn man tror, med gryter som koker, ting som steker, damper, piper osv. og masse kokker og servitører overalt. Moro!

Og maten, den var god den… Men porsjonen var litt liten.

Cøliaki, Diabetikermat, Dietter, Italia, Kosthold, kveldsmat, Lavkarbo, Lunsj, Mat, Må det være så avansert?, Vin, Vintips

Italiensk salat med vintips.

Litt inspo til lett og deilig italiensk påskemat:

Masi Rosa dei Masi 2018 er på en måte en rosa ripasso, 15 % av rofosco-druene (også kalt cagnina) er tørket på loft i 50 dager, druene har fått 10 timers skallkontakt på 10 grader. Vinen er modnet på stål i 60 dager med ukentlig batonnage (røring).
Vinen har en delikat bæraroma, frisk og fruktig med dufter av bringebær, kirsebær, litt urter. Den er kompleks på smak, frisk og fruktig med god syre, god konsentrasjon og sitter lenge i munnen.
Vinen koster det samme i dag som for 4 år siden da jeg sist smakte den, det er imponerende, den har altså kun blitt et enda bedre kjøp! Drikk til salater med lyst kjøtt og grønnsaker i solveggen!

Deilig!

Cøliaki, Dessert, Diabetikermat, Dietter, Høytider, Kosthold, Lavkarbo, Mat, Påske

Sukkerfri rompudding.

Rompudding er godt, jeg har derfor lagd en liten sukkerfri variant til dere til påske, anbefales på det sterkeste!

Rompuddingen lages slik:

Ingredienser:

  • 5 gelatinplater
  • 5 eggeplommer
  • 4 ss sukrin pluss
  • 1 dl god rom
  • 5 dl kremfløte

Først setter du på eggeplommene og sukrinen i en mikser for å lage eggedosis, det tar litt lenger tid når en bruker sukrin og ikke sukker. Så legger du gelatinplatene i kaldt vann mens du koker opp fløten.
Når eggedosisen er stiv heller du litt av den varme fløten inn i eggedosisen mens du visper litt, dette for å øke temperaturen på massen uten at eggene blir kokt. Så kan du helle eggemassen opp i fløten (ta av platen, skal ikke koke), tilsette gelatinplatene (husk å klemme ut vannet) og rom. Ha i en stor pudding form eller i porsjonsglass.

Jeg har lagd 2 ulike toppinger med tanke på kaloriinnhold, selv om puddingen er lavkarbo og sukkerfri inneholder den jo en del kalorier. Den første toppingen er rett og slett sukkerfri gresk yoghurt. Dette gjør desserten mer proteinrik og tilsetter kun 60 kalorier ekstra.

Dette er appelsin og et godt lag sukkerfri kremfløte toppet med hakket sukkerfri sjokolade. Fortsatt lavkarbo og sukkerfri, men med litt mer kalorier.
Nyt, og god påske! Selv skal jeg til Frankrike på en vinmesse halve påsken, og regner med at kaloriene blir inntatt i form av vin, foie gras og creme brulè!

Bakst, Cøliaki, Dessert, Diabetikermat, Dietter, Høytider, Kosthold, Lavkarbo, Mat, Må det være så avansert?, mellommåltid, Påske

Enkel proteinrik påskemarsipan.

Annonselenke

Det enkleste er ofte det beste ikke sant? Marsipanen til Funksjonell Mat er hvertfall noe av det enkleste (og beste) jeg vet!

Her har jeg bare tatt å skjært rullen i skiver og toppet med proteincrisps (kan kjøpes her)!

Ekte funksjonell mat som gir kroppen det den trenger, i tillegg til å smake superdigg da!

Bakst, Cøliaki, Dessert, Diabetikermat, Høytider, Kosthold, Lavkarbo, Mat, Påske

Påskebrownies!

Jeg blir aldri lei av lavkarbo proteinbrowniesene mine, de er altså så gode! Hvis du ikke har prøvd de så anbefaler jeg det på det sterkeste!
Oppskriften på de originale er her, mens de med mer proteiner er her, begge er selvfølgelig lavkarbo og helt uten sukker!

Browniesen er myk, seig og smaker såååå godt! Mannen vil helst at jeg baker en i uka, men det blir litt mye kalorier ass, ikke at jeg teller, men det blir en del!

Det ser jo ut som 7-åringen har pyntet de, men det er bare meg… Litt sjarmerende er de vel..? “Kvikk lunch”ørene er disse sukkerfri fra Monster, og smartisene er disse. (husk at du får 50 kroner i rabatt om du bruker rabattkoden 7102Y på ditt første kjøp på Tights.no)

Søt? 😀

Bakst, Cøliaki, Diabetikermat, Dietter, Kosthold, Lavkarbo, Lunsj, Mat, Må det være så avansert?, Paleo

Lavkarbo påskelunsj med middelhavsinspo!

Det nærmer seg påske, og på tid å planlegge litt… Jeg syns for eksempel brødene til Funksjonell Mat kan være greie å ha i hus, da man gjerne vil unne seg litt ekstra til påske.
Da er det lett å lage denne tallerkenen for eksempel:

Bruschetta med tomatsalat, mozzarella, avokado, pesto, skinke og salami. Skal love at du holder energien lenge i skisporet med denne!

Man tenker ikke over at det er sunnere / lavkarbobrød, chiabrødet blir utrolig cripsy og godt om man steker det litt på varmluft i skiver.